Praten over gevoelens en liefde

Praten over je gevoel, leren hoe je gevoelens kan uitdrukken, …
Dit vinden we belangrijk. Met het rad van gevoelens dachten we na over een moment waarop we ons zo voelden (blij, verliefd, teleurgesteld, verwonderd, gestresseerd, …). We vertelden ook hoe we dit gevoel hebben uitgedrukt.

Schrijfwedstrijd Het Davidsfonds

Maria en Pepijn beslisten om deel te nemen aan de schrijfwedstrijd van het Davidsfonds. Het thema van dit jaar was ‘Thuis’.
Zowel Pepijn als Maria kwamen als winnaars uit de bus. Pepijn mag zelfs deelnemen aan de provinciale wedstrijd.
Vorige week lazen zowel Maria als Pepijn hun verhaal voor in de klas. Alle kinderen begrepen waarom ze bij de winnaars zijn.

Blok 6: instaples

Instaples blok 6

Bij de start van elke wiskundeles doen we de instaples. In die instaples leren we al een beetje wat zal komen in dit blok.
Dit is altijd in een spelvorm. Vandaag moesten we schaduwbeelden verzamelen door oefeningen correct op te lossen in ons groepje.
Daarna moesten we dieren linken aan het schaduwbeeld. Wie het meeste schaduwbeelden had en juist had gelinkt, waren de winnaars.

Warmste Quiz en opbrengst project

Beste ouders, grootouders, tantes, nonkels, sympathisanten,

Ik weet niet of jullie het hoorden zaterdag op radio FM Gold … maar wat een mooi bedrag hebben de kinderen ingezameld voor onze Warmste Week … Hou je vast … 2679.40 euro!
Fantastisch toch! Dit is ook mede dankzij jullie. Jullie vroegen plaatjes aan voor jullie kind, kleinkind, neefje/nichtje. Jullie schreven je in voor de quiz. Een oprechte dankjewel!!

Sara van het Sociaal Huis was enorm tevreden. Ze zullen veel kinderen in kwetsbare gezinnen gelukkig kunnen maken met een hobby!

Dikke dankjewel!

Klik op de collage voor de foto’s van onze quiz.

muzische lessen

Tijdens bewegingsexpressie oefenden de kinderen enkele bewegingen uit die passen bij de muziek van de technische revolutie. Dit alles vormde een mooi geheel met oude en nieuwe bewegingen. Een vliegtuig, VR-brillen, de stoomtrein, werken in de mijnen of robotten ... Het kwam allemaal aan bod tijdens deze opdracht.

De laatste twee muzische lessen werkten we rond Kerstmis. Eerst maakten de verschillende groepjes een eigen tekst op een bestaand kerstlied. Nadien speelden ze ook een origineel poppenspel met een mooie kerstboodschap. Klik op de foto's om alles te bekijken en te horen.






beeld: uitvindingen

Afgelopen periode werkten de kinderen een eigen uitvinding uit. Ze dachten na over een (wereld)probleem dat ze wilden verbeteren. De ene leerling dacht kleinschalig na over iets in de klas. De andere nam een groter probleem aan in ons land of in de hele wereld. Er werden heel wat creatieve uitvindingen gemaakt. Klik op de foto om meer te bekijken.

 

Op speurtocht naar de mayakalender

In onze taalles zijn we bezig over geheime codes, het verhaal van Nino en Don Alfonso, de mayakalender, …

Hierbij is er een les waarbij de kinderen een e-mail op een correcte manier leren opstellen: een onderwerp toevoegen, personen toevoegen, iemand in cc toevoegen, een mail start met een aanspreking, dan komt je tekst, een correcte afsluiter volgens de persoon naar wie je mailt, …

Elke leerling stelde zo’n mail op. Maar het was niet zomaar een mail. Het was een mail met een instructie in. Een instructie in geheimschrift. Die mail kwam dan terecht bij een ander groepje. Dat groepje moest het geheimschrift proberen te kraken. Op die manier kregen ze een wegbeschrijving naar de mayakalender die ergens in onze school verstopt zat.

Morgen schrijven we nog een recensie over de zoektocht.

Klik op de collage voor alle foto’s.

Escape the classroom

Deze namiddag was er iets erg gebeurd… Professor Volt was ontvoerd.
Het was aan ons om uit te pluizen wie de Professor ontvoerd had …
Er waren tien verdachten. Van negen van de tien konden we een aanwijzing vinden. Van eentje niet. Wie overbleef was de dader!
Konden we die vinden binnen de 70 minuten, dan hadden we de professor gered!

Klik op de collage voor alle foto’s (en ’t zijn er veel).