De Warmste Week – Ons project!

Het is bijna zover … woensdag gaan we van start met het draaien van de plaatjes die door de kinderen, de ouders, de sympathisanten worden aangevraagd!
We kregen heel wat aanvragen al binnen in onze klas, waarvoor nu al onze oprechte dank! Al het geld gaat volledig naar Meulebeekse kinderen die het wat moeilijker hebben om bijvoorbeeld een hobby te beoefenen. Dit alles is in samenwerking met het Sociaal Huis van Meulebeke.

Hiervoor gingen we met enkele leerlingen reclame maken in de andere klassen van onze school.
Drie leerlingen van onze klas maakten een zeer mooie en duidelijke presentatie. Die gingen ze samen met drie kinderen van 5A gaan voorstellen.
De andere kinderen maakten affiches voor ofwel onze Gezinsquiz of voor onze plaatjes. Die affiches werden ook uitgedeeld aan de klassen.

Er werd al mooi werk geleverd door de kinderen! Nu duimen op veel steun, zodat we een mooi centje kunnen geven aan het Sociaal Huis!

Révision contact 1-4

Vandaag hadden we de laatste les van onze révision van contact 1 tot 4 gemaakt. Een révision is een herhaling van de laatste vier contacten.

Hierbij doen we altijd hoekenwerk. Er zijn vijf opdrachten die we moeten doen: oefeningen maken met Kai op Kabas, mondelinge oefeningen, quizlet van de woordenschat, oefeningen in ons werkboek en een Frans spel!

Klik op de collage voor alle foto’s.

Presentatie over de middeleeuwen

In onze weroles zijn we nog steeds bezig met de geschiedkundige periodes.
Voor de middeleeuwen waren we even zelf juf/meester. We kregen een onderwerp. Over dat onderwerp moesten we verschillende informatiebronnen zoeken/lezen. Van de juf kregen we enkele vragen die we zeker moesten beantwoorden en aan onze klasgenoten moesten uitleggen.

Zo hadden we het over vikingen, de drie standen, hoe de middeleeuwers woonden, de Guldensporenslag, …

Klik op de collage voor alle foto’s.

Eerste hulp …

In de les verkeer leerden we over het bieden van eerste hulp.
We leerden de vier stappen die je moet doen bij het bieden van eerste hulp (zorg voor je eigen veiligheid en die van het slachtoffer, beoordeel de toestand van het slachtoffer, bel 112, verleen verder eerste hulp).

We leerden ook om iemand in stabiele zijligging te leggen.

Een telefoontje naar 112. Vergeet dan niet het volgende te zeggen: Waar ben je? Wat is er gebeurd? Wie is er gewond of in gevaar?

Kunstwerken uit de Oude Tijd…

Tijdens de muzische activiteiten werkten we afgelopen periode aan 2 grote knutselopdrachten: de Griekse amphora en de Romeinse mozaïek.

De Griekse amphora 
De kinderen werkten met papier-maché en behangerslijm rond een ballon. Nadien verstevigden ze hun ballon met witte kladblaadjes. Tenslotte schilderden ze de binnen- en buitenkant in passende kleuren en zorgden ze voor een tekening van een Olympische sport aan de buitenkant. Klik op de foto om hun werkproces te bekijken.

De Romeinse mozaïek
In de klas werden de leerlingen even meegenomen naar de Spaanse bouwwerken van Antoni Gaudi. Ze leerden iets meer over de techniek van mozaïeken om nadien zelf eentje te maken. Ze kregen daarvoor een ontwerp naar keuze. Ook de kleuren mochten ze zelf kiezen. Klik opnieuw op de foto om meer te bekijken.

Een leugentje om bestwil …

In de taallessen zijn we bezig rond het thema ‘Een leugentje om bestwil …’. Soms kan een leugentje eens, om iemand niet te kwetsen. Maar wanneer is een leugentje om bestwil nu eentje om bestwil en wanneer is het een leugen die echt niet kan?
De kinderen maakten in de klas een sketch over een écht leugentje om bestwil.

Varia

Soms heeft de juf eens wat foto’s die tussendoor genomen zijn. Die breng ik dan af en toe eens onder ‘varia’.