Koken met witloof

Na 21 dagen is ons witloof klaar! Wat een oogst! We proefden het rauw en gekookt. Een 2-tal weken geleden kozen we al ons recept, macaroni met kaas, kip en witloof. In de taalles maakten we van dat recept een stappenplan en vandaag voerden we dat uit. Heel wat kinderen vonden witloof toch wel lekker! Sommigen kwamen hun potje nog eens bijvullen. Bij enkelen viel het wat minder in de smaak. Zo zie je maar, smaken verschillen hé. Klik op de foto om meer te zien.

 

30 januari = gedichtendag

Op gedichtendag was er heel wat te beleven op school. ’s Morgens waren er allerlei activiteiten op de speelplaats. In de klas gingen we ook aan de slag rond gedichten. We ontdekten wat homoniemen zijn. Dat zijn woorden die hetzelfde klinken maar een verschillende betekenis hebben, bv. bord (je hebt een bord om uit te eten en een bord om op te schrijven). Daarmee maakten we ‘gekke zinnen’. Lees je mee?

Wij gaan witloof kweken!

Via Inagro (proefcentrum op land-en tuinbouwgewassen in Beitem) konden we een gratis witloofteeltkit aanvragen. Aan de hand van een stappenplan maakten we alles klaar. Hopelijk kunnen we binnen 3 weken kokkerellen.

Boomwhackers

Boomwhackers zijn plastieken buizen van verschillende lengten. Elke lengte (=kleur) heeft een andere klank. Hoe langer de buis hoe lager de klank. Door ze juist te bespelen konden we ze zelf ordenen van een lage klank naar een hoge klank. We maakten kleurenpartituren in groepjes en speelden die. We speelden partituren van bestaande liedjes. Herken je ze?

 

Extra nieuwjaarsbrieven

We maakten met alle kinderen van het tweede leerjaar 130 extra nieuwjaarsbrieven voor alleenstaanden, mensen die nog thuis wonen en extra zorg nodig hebben, bejaarden … Op deze manier willen we, met onze kerst- en nieuwjaarswensen, wat extra warmte brengen bij deze mensen, willen we mee zorg dragen, willen we een glimlach op hun gezicht toveren, … . Dankuwel aan de thuisverpleegsters die ze willen verdelen.

Samen spelen

Wat een verrassing deze morgen! De Sint en zijn pieten hebben heel wat nieuwe spelletjes en speelgoed gebracht. Deze namiddag mochten we alles uittesten en er samen mee spelen. Enkele groepjes deden dat meteen zeer goed. Voor sommige groepjes bleek dat toch niet zo eenvoudig. Samenwerken is rekening houden met de ander, is niet steeds je eigen zin kunnen doen, is geven en nemen, is overleggen, … . Sommigen gingen spelen zonder de spelregels te lezen, zonder de stappenplannen grondig te volgen, … . Wat leer je veel door samen te spelen! Klik op de foto om meer te zien.