Franse initiatie thema 2: Tamtam et Tomtom

Tamtam et Tomtom
Ook het tweede Franse thema zit er op. Sandrine en Arthur namen ons alweer mee in een nieuw avontuur over de lichaamsdelen. Ze leerden over: une bouche, un nez, un dos of un pied. Cloclo zong er een leuk liedje over dat we meerdere keren beluisterden in de klas. Ze leerden ook al iets meer over un en une.
We sloten dit thema alweer af met een carrousel van verschillende opdrachten: een online memorie, de woordenschat oefenen, een woordzoeker invullen, een monsterlijke tekening maken, vragen bij het gehoorde verhaal oplossen of een race over un en une.
Klik op de foto voor enkele sfeerbeelden.

Een schrijfster in wording !

Emma schrijft heel graag verhalen, gedichtjes, … Eentje van haar gedichten stond al te lezen in de laatste schoolkrant. Nu is ze een verhaal aan het schrijven ( met foto en al erbij ). Vandaag mocht ze het voorlezen in de klas. Spannend … Willen jullie het ook eens lezen ? Klik dan op de foto om deze groter te maken…

Halloween in de klas

Vrijdag vierden we reeds Halloween in de klas. De kinderen kregen zes verschillende boxen voorgeschoteld waaruit ze een keuze maakten. Hieronder wat meer info. Klik op de foto om alle kinderen te zien genieten tijdens hun werkjes.

๐ŸŽƒ Chromebook angsten: Er werden twee verschillende websites aangeboden waarop spelletjes staan. Van een galgje, een puzzel of een rebus tot een Halloweenpacman. Er zat heel wat leuks tussen.

๐ŸŽƒ Halloween slingers: Ze kleurden skeletten en er werden ook eigen vlaggetjes gemaakt van een zombie, een pompoen, een skelet, een vleermuis, Frankenstein of een vampier.

๐ŸŽƒ Spookachtig knutselen: De kinderen stempelden vleermuizen op een zwarte blad met behulp van een vormpje. De resultaten waren heel mooi.

๐ŸŽƒ Reken- en taalkriebels: Voor de durvers in onze klas waren er enkele griezelige vraagstukken of enge verhalen te lezen.

๐ŸŽƒ Spelletjes plezier: Wie graag in groep werkte, kon รฉรฉn van de drie aangeboden spelletjes spelen. Een angstaanjagende memorie, een griezelig kwartet of het enge spel 'raad eens'.

๐ŸŽƒ Griezelige tekeningen: Tot slot konden de leerlingen een Halloween kleurplaat inkleuren of zelf een Halloweenfiguur leren tekenen. Er zit heel wat muzisch talent in onze klas!

De school van toen + Pretland Gent

Vandaag trokken we met de bus richting Gent. In de voormiddag brachten we een bezoek aan de “school van toen”. Daar mochten we in de klas zitten en kregen we les zoals 100 jaar geleden. We maakten ook een zoektocht doorheen de verschillende lokalen waarbij we een vragenlijst meekregen en allerlei opdrachten konden oplossen. In de namiddag reden we door naar Pretland Gent, een binnenspeelplein. Daar mochten we onze boterhammen opeten, kregen we een drankje en konden we naar hartelust ons hartje ophalen op de vele leuke toestellen. Om 16.00 uur waren we terug op school. Het was een leuke ontspannende dag geweest voor iedereen !

Franse initiatie thema 1: Un, deux, trois !

Un, deux, trois!
Het eerste Franse thema zit er op. We leerden 4 hoofdpersonages kennen die het hele schooljaar met ons op pad gaan. Dit zijn: Sandrine, Arthur, Cloclo en monsieur Henri. Aan de hand van een verhaal beleefden zij samen hun eerste avontuur.

De kinderen luisterden naar een verhaal en een lied. Ze oefenden ook al hun eerste Franse woordjes zoals: grand, petit, un enfant, une copine of un monsieur. Ze waren dolenthousiast.

Op het einde van het thema werkten alle leerlingen in groepjes aan 5 verschillende, Franse opdrachten. Ze tekenden de personages na, speelden een online memory, vulden een woordzoeker in, oefenden de Franse woordenschat en probeerden de code te kraken over het gehoorde verhaal.

Klik op de foto voor enkele sfeerbeelden.

Zwerfvuilactie

Vandaag trokken we op zwerfvuilactie. Gewapend met handschoenen, grijpers en vuilniszakken maakten weย  verschillende straten terug netjes. Ongelooflijk wat we allemaal vonden. We leerden in de klas wat de afbreektijd is van verschillende voorwerpen. Gelukkig hebben wij die nu opgeruimd !

Op bezoek naar het plastiekverwerkend bedrijf Verkinderen

In de klas leren we over afval, meer bepaald over het onderdeel plastiek.

Daarbij gingen we op bezoek naar een plastiekafvalverwerkend bedrijf in Meulebeke, namelijk Verkinderen in de Meentakstraat. We zagen hoe het gesorteerde plastiek op de band naar boven ging, daar in balen werd ingepakt en met de clark naar buiten werd gebracht. We leerden ook dat de harde plastiek van het containerpark kwam en daar nog eens gesorteerd werd. Daarna wordt het in kleine stukjes gesneden, gewassen en worden er nieuwe voorwerpen van gemaakt. We vonden er allerhande spullen tussen die we herkenden, maar helaas allemaal kapot. Vanaf nu leren we ons steentje bijdragen om goed zorg te dragen voor onze plastiek voorwerpen.

strapdag

Vandaag mogen we naar school komen met een versierde fiets, step of boekentas. Het is namelijk “strapdag”. Strappen komt van “trappen” en “stappen”. Goed gevonden hรฉ … Deze namiddag mogen we ook nog met onze fietsen of steppen op de speelplaats rijden. Voorzichtig natuurlijk, zodat er geen ongelukjes gebeuren… Dit zou niet zo leuk zijn …

Knutselen met kosteloos materiaal

Deze namiddag knutselden we met kosteloos materiaal. We kregen de opdracht om creatief aan de slag te gaan met dit materiaal, en of deze opdracht geslaagd is ! Iedereen ging heel enthousiast aan de slag ! Wil je onze resultaten zien ? Klik dan op de foto en kijk verder. Veel kijkplezier !

We leren het alfabet

We leren het alfabet aan de hand van allerlei spelletjes. Wanneer het goed lukt, kunnen we ook woorden alfabetisch rangschikken. Ook wij zoeken onze plaats in de alfabetische volgorde. Niet gemakkelijk als er twee namen met dezelfde letters beginnen, maar we doen hard ons best om in de juiste volgorde te gaan staan…

We knutselen verjaardagspopjes

We knutselden verjaardagspopjes. Deze werden opgehangen achteraan in de klas bij het jaaroverzicht. Zo weten we snel wie er in welke maand en op welke dag jarig is. In sommige maanden verjaart niemand, in andere maanden daarentegen veel kinderen. Al benieuwd wie de eerste aan de beurt is ?