Elk jaar staan we op Bednet Pyjamadag stil bij alle kinderen en jongeren die wegens ziekte niet naar school kunnen. Bednet zorgt ervoor dat zieke leerlingen toch verbonden blijven met hun klas. Zo zijn ze mee met de les én al de rest. Ook in 4A kwamen veel kinderen in pyjama naar school.
Lethicia en Jan waren er dit jaar ook weer bij om een workshop rond blind- en slechtziendheid te geven. Lethicia is slechtziend; Jan is volledig blind. De kinderen stonden versteld van wat deze mensen allemaal kunnen met hulpmiddelen. Jan had het vooral over zijn blindheid en over apparatuur om zich te behelpen in het dagelijks leven. Lethicia toonde en legde de verschillende soorten slechtziendheid uit aan de hand van een voorstelling. Ook konden de kinderen deze slechtziendheid zelf ervaren met de verschillende soorten brillen die ze mee had. Ze leerden ook hoe je een blinde persoon moet begeleiden. De kinderen konden dat uitproberen op de speelplaats. Op de eindevaluatie door onze kinderen hoorden we hoe interessant ze dit alles vonden. Sommige kinderen waren blij dat ze dit eens konden meemaken. Ze waren ook opgelucht toen ze hoorden dat deze mensen gelukkig door het leven gaan. Bedankt, Lethicia en Jan! Graag tot volgend schooljaar!
Vandaag, 5 maart , mochten we een toffe lezing meemaken van de auteur Evelien De Vlieger. Ze vertelde me dat ze het zeer aangenaam vond om over haar boeken, haar gezin, haar leven als auteur te vertellen aan onze rustige en geïnteresseerde groep. Proficiat 4de leerjaar! Ik ben trots op jullie!
Op dinsdag 6 februari 2024 hebben de kinderen deelgenomen aan “Alles met de bal”, een organisatie van MOEV binnen de schooluren. MOEV is de overkoepelende structuur en netoverschrijdende instantie voor “sport op school”. “Alles met de bal” is een bewegingslandschap rond de magische wereld van de BAL. Het tracht de kinderen te boeien met een waaier van spelletjes, estafette en ploegsporten met verschillende ballen, van knikker tot basketbal. Elk spel wordt begeleid door een juf/meester.
Op de gedichtendag konden de kinderen al van ’s morgens vroeg kennis maken met gedichten. In de namiddag konden ze speuren op de speelplaats naar nog meer gedichten. Het 4de werkte samen met het 2de leerjaar. Gedichten werden samen gelezen en de afbeeldingen die erbij hoorden, werden gezocht.
In de godsdienstles leerden we over de religieuze symbolen in de kerk. Voor veel kinderen waren er veel nieuwe dingen te zien en te horen. Ze zijn niet meer zo vertrouwd met de symbolen van onze kerk of van ons geloof. We waren ook geïnteresseerd in de religieuze symbolen bij de moslimkinderen. Op vraag van de juf brachten ze enkele voorbeelden mee. Ze gaven uiteraard een woordje uitleg. Ik merkte dat zij een stevig geloof hebben.
Werken in groep is leuk en leerrijk. Inderdaad, kinderen leren van kinderen. In de weroles hebben we het over onze gemeente, over onze provincies en hun hoofdplaatsen en ook over de gewesten. In de atlas zoeken we dit allemaal op. Tijdens de leren leren momenten proberen we alvast de provincies en hun hoofdplaatsen te kennen en zelf aan te duiden op een blinde kaart. We oefenen dit ook op online programma’s. De kinderen zijn alvast heel enthousiast aan het werk! Het is een plezier om dit gade te slaan!
Wat gaat de tijd toch vlug! Januari, de nieuwjaarsmaand is bijna op. 🙂 Vielen de nieuwjaarsbrieven in de smaak bij oma, opa, mama en papa, …? De kinderen hebben ze alleszins met hart en ziel zelf gemaakt en geschreven. Ook hebben ze zich goed geamuseerd met het knutselen rond kerst en de winter. Niet enkel knutselen staat op het programma. Ook de serieuze vakken worden flink verwerkt. Iedereen doet hard zijn best. In februari krijgt iedereen zijn/haar winterrapport mee. Spannend!
Op 14 november gingen we op uitstap naar de Westhoek. Dit was onze start van ons project eerste wereldoorlog. We bezochten verschillende historische sporen i.v.m. de eerste wereldoorlog. De Gids en de juf gaven uitleg bij de verschillende monumenten en in het museum van W.O. 1.
In klas werk(t)en we in november en december verder aan het uitgebreide thema oorlog in de wero-lessen. Ook in de muzische lessen konden we in de beeld- en andere muzische lessen onze gevoelens rond de oorlog kwijt.
Bij het lied van Willem Vermandere werden we “stil”. De inhoud pakte ons.
We zijn bijna klaar met ons groot project rond de oorlog … nog het opzoekwerk rond een historisch spoor afronden en dit voorstellen met een powerpoint. Ja hoor, ook deze aangeleerde vaardigheden passen we toe in de media-lessen.
Als juf ben ik zelf door tegenslag pas kunnen starten op 6 nov. Ik ben heel tevreden over mijn klas 4A. Het is een zeer geïnteresseerde groep vol werklust! Chapeau, kinderen!
En zie…. “kerst en nieuw” staat al voor de deur. Met dit thema zijn we deze week gestart. Nieuwjaarsbrieven worden deze week geknutseld en geschreven. We zijn van plan om onze ouders, doopmeter en – peter te verrassen! 😉
Tot nog eens!
juf Katrien 🙂
This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish.AcceptRead More
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.