Receptie verzorgen van Mark Tijsmans

In de taalles zijn we bezig in het thema ‘Alles loopt in de soep’ met een boek van Mark Tijsmans, nl. ‘Omelet Mitraillette’.
In het verhaal vriezen de vrienden per ongeluk nonkel Trois Étoiles in… Dat is een kok. Nu kan hij de receptie niet houden, want hij is nog aan het ontdooien …
De kinderen kregen de opdracht om de receptie te verzorgen met hapjes en drankjes.
Eén groepje stond in voor de wortelsoep (met een chilipeper), een ander voor de mini hotdogs met zuurkool, nog een ander voor de omelet mitraillette en de laatste groep voor de tapiocapudding met mango.

De kinderen moesten het recept lezen, de ingrediënten noteren en samen met het nodige keukenmateriaal alles mailen naar mij.
Voor het keukenmateriaal stonden zij in, voor de ingrediënten stond ik in.
Ik kreeg dus het boodschappenlijstje van de groepen.

Alles werd goed voorbereid! Vandaag was er dan de receptie! De kinderen deden dat super!

timestampe=1738254622

Ijsblokkenchallenge

Wij werden uitgedaagd om deel te nemen aan een ijsblokkenchallenge. De bedoeling is dat we onze ijsblok zo lang mogelijk goed houden, zonder dat hij smelt.
We deden vorige week een test. Elk bracht iets mee van thuis, waarvan hij/zij dacht dat dit goed zou zijn om een klein ijsblokje in te verpakken.
Hieruit konden de kinderen wat besluiten nemen.
Daarna werden ze in groepjes samen gezet. Daar werd besproken wat nu de beste manier was. Die manier hebben de kinderen deze week gebruikt om een grotere ijsblok zo weinig mogelijk te laten smelten. Tussentijds werd de ijsblok gewogen. Morgen kijken we wie nog ijs over heeft en wat nu écht de beste manier was … Spannend!

timestampe=1738254948

Frans: Révision 5-8

Vorige week en deze week werkten we in de klas rond de révision. Een révision is een herhalingsles van 4 contacten.
Hierbij doen we hoekenwerk. Er zijn vijf hoeken, nl. de luisterhoek, de spreekhoek, de spelletjeshoek, de kabashoek en de inoefenhoek.
Bij de spreekhoek mogen de kinderen hun mondelinge toets voorbereiden. Dan komen ze bij mij. Sommige leerlingen kunnen dit echt al goed. Ze maken goede zinnen, nieuwe zinnen (anders dan in het boekje). Top!

timestampe=1738254709

Leuke verrassing

Vanmorgen kwam ik aan in mijn klas en werd ik aangenaam verrast door alle kinderen van de klas!
Morgen word ik een jaartje ouder en ik had nu al een heel fijne dag, dankzij de liefste kinderen van klas 5B! Bedankt!

timestampe=1737126422

Programmeren

Gamen vinden velen cool en tof. Maar … een spel moet natuurlijk eerst gemaakt worden. De kinderen verkenden de wereld van het maken van een game via code.org.
Ze kennen allemaal het spel ‘Minecraft’, maar konden ze het ook zelf programmeren?!

timestampe=1737126482

De wereld

We zijn nu al eventjes gestart met het thema over de wereld. Hierin leren we over de aarde die draait, over de maan, over de werelddelen, oceanen, zeeën, …
Klik op de collage om te zien waarmee we bezig zijn. Doorheen dit thema wordt dit album zeker nog aangevuld. Vergeet dus niet om af en toe eens te komen piepen.

timestampe=1737126456

Escape the classroom

Professor Volt was ontvoerd … Het was aan ons om de dader te zoeken.
Er waren tien verdachten … Van negen ervan konden we in de klas aanwijzingen vinden in raadsels, puzzels, scrabble-blokjes, …
Zo hadden we wat wiskunde (vb. romeinse cijfers), taal (vb. geheimschrift), Frans (vb. kruiswoordpuzzel), wero ‘Reis door de tijd’.

En … we zijn geslaagd! We vonden de dader en zo konden we professor Volt bevrijden!!
We konden dit doen binnen de tijd. We kregen hiervoor van de juf een lekker cupcakeje.

Klik op de collage voor alle foto’s.

De mayakalender

Deze week worden de kinderen uitgedaagd om een mayakalender op school te verstoppen. Een ander groepje van de klas moet de mayakalender vinden (net zoals in het boek ‘Tekens in steen’ waarrond we werken).
Het doel is natuurlijk niet verstoppertje spelen… Hoe moeten de kinderen de andere groep die informatie geven? Ze doen dat via een goed geschreven e-mail (onderwerp, mensen toevoegen, mensen in CC zetten, goede aanspreking, goede afsluiter, …).
De stappen moeten ze in een correcte instructie schrijven. Dit deden we al in het begin van het schooljaar. Nu kunnen ze dus hun werkpuntjes van toen verbeteren.
De instructie staat wel in … TFIRHCSMIEHEG!

Het album wordt deze week nog verder aangevuld. Maar je kan al de kinderen aan de slag zien.

timestampe=1734346229

De Warmste Week

Onze Warmste Week – acties zitten erop!
Vier woensdagen hebben we op de markt gestaan. Hartverwarmend om te zien hoe mensen meeleven en een centje schonken, met of zonder liedje aan te vragen. We kregen steun van de kinderen van onze school, van de leraren, van de marktkramers, van mensen die naar de markt gingen… Prachtig!

Vrijdag was er onze Gezinsquiz! Er werd heel sterk gequizt. Bekijk zeker nog eens het album. De foto’s van de quiz werden er ook aan toegevoegd.

Op zaterdag 28 december zullen we te horen zijn op radio FM Gold om het ingezamelde bedrag aan te kondigen. Ik kan nu al zeggen dat het zeker de moeite zal zijn om te luisteren. Zorg dat je niet van je stoel valt …

Bedankt voor jullie hartverwarmende steun!

Klik op de collage voor alle foto’s van het hele project.

timestampe=1734345888