Gamen vinden velen cool en tof. Maar … een spel moet natuurlijk eerst gemaakt worden. De kinderen verkenden de wereld van het maken van een game via code.org.
Ze kennen allemaal het spel ‘Minecraft’, maar konden ze het ook zelf programmeren?!

We zijn nu al eventjes gestart met het thema over de wereld. Hierin leren we over de aarde die draait, over de maan, over de werelddelen, oceanen, zeeën, …
Klik op de collage om te zien waarmee we bezig zijn. Doorheen dit thema wordt dit album zeker nog aangevuld. Vergeet dus niet om af en toe eens te komen piepen.
Professor Volt was ontvoerd … Het was aan ons om de dader te zoeken.
Er waren tien verdachten … Van negen ervan konden we in de klas aanwijzingen vinden in raadsels, puzzels, scrabble-blokjes, …
Zo hadden we wat wiskunde (vb. romeinse cijfers), taal (vb. geheimschrift), Frans (vb. kruiswoordpuzzel), wero ‘Reis door de tijd’.
En … we zijn geslaagd! We vonden de dader en zo konden we professor Volt bevrijden!!
We konden dit doen binnen de tijd. We kregen hiervoor van de juf een lekker cupcakeje.
Deze week worden de kinderen uitgedaagd om een mayakalender op school te verstoppen. Een ander groepje van de klas moet de mayakalender vinden (net zoals in het boek ‘Tekens in steen’ waarrond we werken).
Het doel is natuurlijk niet verstoppertje spelen… Hoe moeten de kinderen de andere groep die informatie geven? Ze doen dat via een goed geschreven e-mail (onderwerp, mensen toevoegen, mensen in CC zetten, goede aanspreking, goede afsluiter, …).
De stappen moeten ze in een correcte instructie schrijven. Dit deden we al in het begin van het schooljaar. Nu kunnen ze dus hun werkpuntjes van toen verbeteren.
De instructie staat wel in … TFIRHCSMIEHEG!
Het album wordt deze week nog verder aangevuld. Maar je kan al de kinderen aan de slag zien.
Onze Warmste Week – acties zitten erop!
Vier woensdagen hebben we op de markt gestaan. Hartverwarmend om te zien hoe mensen meeleven en een centje schonken, met of zonder liedje aan te vragen. We kregen steun van de kinderen van onze school, van de leraren, van de marktkramers, van mensen die naar de markt gingen… Prachtig!
Vrijdag was er onze Gezinsquiz! Er werd heel sterk gequizt. Bekijk zeker nog eens het album. De foto’s van de quiz werden er ook aan toegevoegd.
Op zaterdag 28 december zullen we te horen zijn op radio FM Gold om het ingezamelde bedrag aan te kondigen. Ik kan nu al zeggen dat het zeker de moeite zal zijn om te luisteren. Zorg dat je niet van je stoel valt …
Bedankt voor jullie hartverwarmende steun!
Klik op de collage voor alle foto’s van het hele project.
In onze laatste geschiedkundige periode, nl. ‘Onze Tijd’ leerden we dat we voor enkele uitdagen staan voor in de nabije toekomst.
De kinderen kregen één uitdaging en gingen op zoek naar de gevolgen hiervan, maar ook naar oplossingen hiervoor.
Zo bespraken we dat er veel te veel file is. Het gevolg hiervan is economisch verlies (de baas betaalt de werknemer om in de file te staan), het is slecht voor de opwarming van de aarde, …
Enkele oplossingen die het groepje vond: carpoolen, een dag thuiswerken per week, met het openbaar vervoer gaan.
Klik op de collage voor alle foto’s.
Deze week zijn we gestart met contact 6. In dit contact leren we vragen en zeggen hoe laat het is. We spreken over opstaan, ontbijten en naar school gaan. Het tekstje is al door veel leerlingen goed gekend! Dat is super, want de zinnen uit het tekstje kunnen we dan gebruiken om zelf gesprekjes mee te maken.
Ons project ‘De Warmste Week’ is gestart! We hebben al een eerste héél succesvolle voormiddag achter de rug.
De leerlingen vroegen veel plaatjes aan, samen met mama, opa’s, oma’s, …
Hartverwarmend om te zien!
Maar het was niet enkel plaatjes draaien. Het was ook rondgaan met onze flyer, nadars terug op hun plaats zetten, mooie krijttekeningen maken om de mensen warm te maken, … Iedereen heeft een taakje.