Leerlingenevaluatie

Wekelijks gaan er toetsen, proeven, (zelf-) evaluaties, groeikaarten, foto’s, tekeningen … mee in een map. 

Aan de ouders wordt 4 keer per jaar een rapport via de leerlingen voorgelegd. Als ouders afzonderlijk wonen, wordt het rapport naar beide ouders gemaild op de dag dat het rapport wordt meegegeven.

Het rapport is een conclusie van de verschillende evaluaties die werden gemaakt

Hoofd (kennis en inzicht), hart (attitudes) en handen (vaardigheden en motoriek) worden evenwaardig geëvalueerd en gerapporteerd.

Niet enkel het resultaat (product) wordt geëvalueerd, maar ook de weg ernaartoe (proces)

De nadruk wordt dus gelegd op het groeiproces en dit vanuit een positieve visie op groeien/ontwikkelen.

We leren de kinderen en moedigen hen aan om door zelfevaluatie een kind-eigen-kijk te leren ontwikkelen. Vroeger evalueerde enkel de leraar. Nu wordt ook de leerling actief betrokken bij het evalueren van zichzelf (en van klasgenoten). Daardoor verwerven ze een stuk eigenaarschap van hun leren. 

Het rapport is in de eerste plaats voor het kind en voor de ouder(s). Vergelijken met andere kinderen vermijden we. We zeggen ‘neen’ tegen de heersende competitiegeest in onze huidige maatschappij. 

De vakken waar punten gescoord worden, quoteren we op 10. Daarnaast vindt u een woordje van de leerkracht die de nuances over het punt wat toelicht. 

Ook de inzet van jouw kind wordt gerapporteerd:

  • Opgelegde zaken in orde maken en tijdig indienen.
  • Actief en geconcentreerd  meedenken en meewerken en enthousiasme tonen.
  • Bereid zijn hulp te bieden aan anderen, hulp te vragen en hulp te aanvaarden.
  • Tips en advies aanvaarden en ermee aan de slag gaan.
  • Werken nauwkeurig nakijken (zelfcontrole)

Bij muzische vaardigheden, …. werken we met een groeipunt. 

Bij het winter- en zomerrapport wordt een evaluatie bewegingsopvoeding meegegeven. Daar vind je alles over de motorische ontwikkeling van uw kind in de les bewegingsopvoeding.

3 keer per jaar organiseert de school een individueel oudercontact (zie nieuwsbrief). De ouders worden hierop schriftelijk en digitaal uitgenodigd. Eventuele persoonlijke problemen kunnen, na afspraak, steeds met de directie of de leraar buiten de lesuren besproken worden.